Przegląd EV – tydzień 37 (2019)

Oto skrót najważniejszych wiadomości ze świata elektromobilności w minionym, 37 tygodniu 2019 roku.

~ 9 września we Frankfurcie Automobili Pininfarina wraz z Bosch Engineering i firmą Benteler ogłosiły nawiązanie współpracy, której celem jest produkcja luksusowych elektrycznych aut. Zaprezentowany w tym roku w Genewie sportowy model Battista ma wyznaczać kierunek, w którym zmierza Pininfarina. Nad systemami baterii w nowych autach marki nadal pracować będzie chorwacki Rimac.

~ Rozpoczął się Międzynarodowy Salon Samochodowy IAA we Frankfurcie. Tegoroczna, 68. edycja zdominowana była przez elektryczne premiery. Zdecydowanie było to święto niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego; zabrakło Nissana, Peugeota, Toyoty, Citroena czy Mitsubishi. Obejrzałam aż 16 premierowych propozycji oraz elektryczne lub zelektryfikowane wersje znanych mi już pojazdów:

~ Audi – koncepcyjne elektryczne auta przyszłości, w tym futurystyczny SUV-a AI:Trail.
~ BMW – koncepcyjny, w pełni elektryczny następca modelu I8 oraz wodorowy SUV.
~ Ford – zelektryfikowane do wersji hybryd plug-in znane modele aut, w tym Transit.
~ Honda E – całkowicie elektryczny miejski samochód w wersji produkcyjnej.
~ Hyundai – koncepcyjna futurystyczna limuzyna (model 45) i elektryczna rajdówka wraz z systemem ładowania opartym o generator prądu zasilany wodorem.
~ Lamborghini Sian – pierwsza hybryda marki (zamiast baterii zastosowano w niej superkondensator).
~ Mini – Mini Cooper SE, czyli Mini Electric (elektryczna produkcyjna wersja znanego auta).
~ Mercedes – van EQV i następna generacja S-klasy; Mercedes stawia w najbliższej przyszłości na hybrydy, ale w dalszych planach ma auta elektryczne.
~ Opel – rozpoczyna elektryfikację floty od flagowego miejskiego modelu Corsa, jednocześnie pokazał wersję rajdową auta.
~ Porsche – przede wszystkim Taycan, wcześniej znany jako Mission E (pierwszy seryjny elektryczny samochód marki) oraz Cayenne i Cayenne ~ Coupe w odświeżonej wersji także jako hybryda plug-in.
~ Renault – Capture we wersji plug-in.
~ Seat – Tarraco dostępne w wersji hybrydy plug-in; dużym zainteresowaniem cieszył się też el Born (brat VW ID.3) oraz luksusowa elektryczna koncepcyjna Cupra SUV i Cupra e-rally.
~ Skoda – znane modele w nowych wersjach: Superb (jako hybryda plug-in) i CitiGo (z pojemniejszą baterią).
~ Smart – w nowej elektrycznej odsłonie to połączenie znanych rozwiązań z nieco większym zasięgiem. Auto wciąż ma tradycyjny ręczny hamulec, występuje w wersji czterodrzwiowej oraz EQ Smart ForTwo cabrio.
~ Volkswagen – ID.3: w czasie motor show to wokół niego wszystko się kręciło. Kilkanaście egzemplarzy rozstawionych na dużej przestrzeni robiło wrażenie. Przedstawiciele VW chętnie odpowiadali na pytania i tłumaczyli jak wszystko działa. Tuż obok prezentowano e-Up! z większą baterią.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się chińskie marki samochodowe. We Frankfurcie pokazał się Byton z modelem M-Byte (elektrycznym SUV-em, z panelem dotykowym w środku kierownicy i ogromnym ekranem w desce rozdzielczej). WEY pokazał elektryczne SUV-y, a producent flagowych chińskich limuzyn Hongqi sportowe auto i przysadzistego SUV-a.
Ciekawostką są elektryczne autonomiczne busy, które zaprezentowały Bosch, Continental i EDAG.
EVUM, spin-off z Monachium, zaprezentował elektryczne auto użytkowe z napędem na cztery koła, mogące pełnić funkcję wywrotki, śmieciarki czy dostawczaka.
Nie zabrakło polskiego akcentu: w hali New Mobility World prezentowała się polska Ekoenergetyka, producent rozwiązań do ładowania.

~ We Frankfurcie miał też miejsce debiut zespołu Mercedes-Benz EQ Formula E Team. Za kierownicami bolidów usiądą Belg Stoffel Vandoorne, jeżdżący wcześnie w zespole McLarena w Formule 1 i HWA Racelab w Formule E oraz Holender Nyck de Vries, kierowca w zespole ART Grand Prix Formula 2.

~ Równolegle do IAA odbyły się targi motoryzacyjne w Chengdu w Chinach. Nie zabrakło premier i tam. Najciekawszą z mojej perspektywy jest Renault City K-ZE, czterodrzwiowe miejskie auto z ceną podstawową 8 tys. euro. Bateria ma 25 kWh, zasięg podawany przez producenta to ponad 250 km. Miejski SUV powstał z myślą o rynku chińskim.

Podziel się z innymi:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

O autorze

Avatar

Agata Rzędowska

Publicystka gospodarcza i trenerka, na co dzień z pasją pisze o innowacjach i nowych technologiach, znajdując w nich miejsce dla człowieka.

Pokaż wszystkie wpisy.