Przegląd EV – tydzień 28 (2019)

Oto skrót najważniejszych wiadomości ze świata elektromobilności w minionym, 28 tygodniu 2019 roku.


~ Evija – tak będzie nazywał się pierwszy elektryczny samochód produkowany przez brytyjską markę Lotus. 2000-konny hypercar, jeżdzący 300 km/h i przyspieszający od 0 do 100 km/h poniżej 3 s dostępny będzie dla nielicznych. Produkcja 130 egzemplarzy ruszy wiosną 2020 roku.

~Gruzji w najbliższym czasie ruszy budowa fabryki elektrycznych samochodów. Auta powstawać będą dzięki kooperacji Gruzinów z chińską firmą Aigroup & Changan. Fabryka ma produkować docelowo 40 tys. aut rocznie, część z nich będzie trafiać na rynek europejski. Władze Gruzji zapowiedziały jednocześnie, że fabryka elektrycznych aut nieopodal Kutaisi to preludium. W ciągu najbliższych 10 lat z Gruzji mają zniknąć zatruwające powietrze pojazdy.

~ Na ulice Szczecina wyjadą elektryczne skutery. Operatorem sieci współdzielonych pojazdów jest HopCity – dawniej JedenŚlad.

~ 9 lipca w Rotterdamie, w Holandii miała miejsce światowa premiera w pełni elektrycznego Mini. Auto ma mieć zasięg między 230 a 250 km, imponujące przyspieszenie 3,9 s od 0 do 60 km/h i napęd znany z BMWi3, W Polsce auto będzie kosztowało 139 200 zł. Do pierwszych klientów trafi wiosną 2020 roku. Obszerna relacja tutaj.

~ Dziennik Gazeta Prawna dotarł do dokumentów, według których samorządy będą miały odroczony o dwa lata obowiązek realizacji przepisów wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi o rozbudowę flot elektrycznych pojazdów, zarówno użytkowych, jak i osobowych. Według ustawy w 2020 roku 10% flot jednostek samorządu terytorialnego powinny stanowić pojazdy z napędami alternatywnymi.

~ 14 lipca w Nowym Jorku po raz ostatni w piątym sezonie wystartowały elektryczne bolidy serii ABB Formuła E. Zwycięzcą, po raz drugi, został Jean – Eric Vergne jeżdżący dla DS Techeetah, drugi był Lucas Di Grassi z zespołu Audi Sport Abt Schaeffler’s. Jako trzeci uhonorowany został Sebastein Buemi związany z zespołem Nissan e.dams. Start nowego sezonu 22 listopada 2019.

~ Mija 10 lat od debiutu elektrycznego Mitsubishi. Latem 2009 roku do produkcji trafił seryjny elektryczny tylnonapędowy samochód i-MiEV. Mitsubishi prowadzi prace badawcze nad elektrycznymi napędami od 1966 roku. Po 10 latach na rynku miejskie auto zyskało opinię kultowego i przełamującego bariery. Niedługo po tym debiucie pojawiły się jeszcze dwa bliźniacze auta Citroen C-zero i Peugeot iOn.

Podziel się z innymi:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

O autorze

Avatar

Agata Rzędowska

Publicystka gospodarcza i trenerka, na co dzień z pasją pisze o innowacjach i nowych technologiach, znajdując w nich miejsce dla człowieka.

Pokaż wszystkie wpisy.